Використання здоров’язберігаючих технологій у початковій школі



                                              *
                                             
З досвіду роботи вчителя початкових класів
СЗОШ №5 м. Дубно
Сухоплясової С.Б.




«Здоров’я - не все, але без здоров’я - нічого»
 Сократ

  «Даючи знання – не відбирай здоров’я” -  так говорили у Давньому Римі, визначаючи один із найгуманніших принципів освіти. Не втратив він актуальність і в наш час.
Увага до питання здоров'я школярів зараз суттєво зросла. Про несприятливість у даній сфері говорять давно, але сьогодні ця проблема стоїть дуже гостро.
 За останнє десятиріччя чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме: зростання навчального навантаження, вільний час діти все більше проводять за переглядом фільмів, за комп'ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави , порушення зору.
 Сучасна медицина займається не здоров'ям, а хворобами, не профілактикою, а лікуванням. Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.
 Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Грамотно складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, організації гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями - це повсякденна діяльність школи.
  Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я неможливе без реалізації всіх складових здоров'я.
Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи (О. Ващенко):
здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу, відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально-навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.

Ось окремі приклади здоров’язберігаючих технологій, застосованих у нашій школі:
Починаємо робочий день з зарядки…
Найкращий спосіб розпочати учбовий день із… ранкової гімнастики. Вона може бути представлена, як фізкультурною паузою, або  дихальною гімнастикою, або у вигляді сміхотерапії. Варіантів багато, головне, в цьому прийомі, що уся школа ( клас) збирається разом та налагоджується на робочий лад, отримує позитивні емоції, які допоможуть зробити робочий день кращим, а ще допоможуть «зберегти» перший урок від ранкових пробуджень.
Особливо цікавою для школярів  нашої школи є такий вид зарядки як «Зарядка від директора».
Цікаві перерви
Діти зазвичай просиджують перерви, замість того, щоб походити, розім’яти м’язи. У початковій школі ігри являються одним з компонентів рухливого режиму дітей на протязі дня. Спостереження сучасних психологів свідчать про те, що після активного відпочинку учні відволікаються на уроках у 4 рази менше.
Саме рухливі ігри більш за все подобаються молодшим школярам  за свою емоційність та веселість.
Музичний супровід уроку.
В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’я зміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню.   Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам’ятовування, розуміння залежить від того, що ми слухаємо. Звук – це енергія. Залежно від частоти коливання, рівня голосності, ритму, звук впливає на людину. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви.
А дослідження серед учнів 3-4 класів  вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід  залишаються у пам’яті дитини набагато довше. Крім того, учень, випадково знов почувши  цю музику згадує про цікавий урок.
Існує безліч різних стилів та напрямків музики. Але дуже важливо правильно підібрати композицію для роботи на уроці. Тобто знайти музику, яка б сподобалася дітям. Якщо сьогодні ви вирішите використовувати чисто класичну музику, це скоріш за все  викликає роздратування  серед учнів. Тому що різниця між «їхньою» та «вашою» музикою досить суттєва.  І одним кроком здолати цю музичну відстань просто неможливо.  Що ж тоді робити?  Існує безліч нейтральної музики, звуки живої природи, або сучасне оформлення класичної музики. Також вам допоможуть фонограми досить відомих сучасних композицій.
Фізкультхвилинка
Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі  фізичні вправи для осанки,  вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною… теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. А тепер підтягнуться ті, хто сьогодні прийшов до школи веселим…
Пропоную вашій увазі фізкультхвилинку, проведену у 2 класі. Розучена вона була на уроці літературного читання під час вивчення творчості автора пісні Ганни Чубач.
Пальчикова гімнастика
Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком мислення. Це підтверджують дослідження фізіологів. У роботах В.М.Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення.
Дослідження М.М. Кольцової свідчать, що кожен з пальців руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку.

Соляні мішечки
Спостерігаючи за дітьми протягом роботи  в школі,  ми, вчителі початкових класів,  стаємо свідками того, як чи не кожен учень класу має проблеми з поставою, відвідує двічі на рік сеанси масажу. А неправильна постава може не лише нашкодити здоров’ю, а  й зіпсувати життя людині.
Особливо псує поставу неправильна поза за столом. Учні опускають голову, нахиляються вперед, спираються грудьми на парту, або приймають ще більш незручні пози.
Тому я зацікавилася методикою Олександри Дубогай, професора Київського інституту гігієни, з використання мішечків з сіллю для формування правильної постави у школярів. На батьківських зборах ознайомила з цією методикою батьківський колектив, що  теж не залишився байдужим до даної проблеми. Знайшла однодумців і серед викладачів коледжу. А саме співпрацюємо спільно з Красніцькою Ольгою Володимирівною.
І тепер уроки у класі  проходять з використанням мішечків з сіллю на голові. Якщо хтось надмірно нахиляється, відбувається падіння мішечка, що є сигнолом для учня. Спочатку ми лише читали з мішечками, потім спробували писати. Ось як це відбувається. ( фото).
Мішечки пошиті з щільної тканини, розміром 20*15см, наповнені морською сіллю ( йодотерапія) масою приблизно 200г. Ці мішечки можна використовувати й на уроках фізкультури. Особливо для формування правильної постави.
Психогімнастика
Завданням "психогімнастики” є збереження психічного здоров’я, запобігання емоційним розладам у дитини через зняття психічного напруження, розвиток кращого розуміння себе та інших, створення можливостей для самовираження особистості. Більшість психогімнастичних завдань побудовані на імітації певних почуттів та емоційних станів людини.
Досить   важливим для емоційного здоров’я дитини є його комфортний стан. Як важливо частіше дарувати один одному посмішку.  І цього теж потрібно вчити. А вчаться найкраще на прикладі. Тож частіше усміхаймося. Пропоную переглянути простеньку презентацію «Усмішка», яку я створила для проведення родинного свята.
Душа дитини – жовтий соняшник,
До сонця тягнеться щомить,
Та на душі тоді лиш сонячно,
Коли нічого не болить,
Коли дитина загартована,
Здорова й сильна, не сумна,
Тоді наука їй – як золото,
А світ - як казка чарівна.
Плекаймо, вчителі, той соняшник,
Нехай здоровим  він   зроста,
Обличчям тягнеться до сонечка,
Корінням – вглиб землі  вроста.
                                  Самохіна М.В.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Свято Букваря

Свято матері